Στις 18 Φεβρουαρίου ξεκινούν οι δηλώσεις “πόθεν έσχες”

Όπως εξήγησε, «η Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων ζήτησε περισσότερο χρόνο, προκειμένου να ολοκληρώσει το σύστημα υποδοχής των δηλώσεων στο φως του νόμου που ψηφίστηκε τον Οκτώβρη του 2018. Χρειάζεται, δηλαδή, είκοσι μέρες με έναν μήνα παραπάνω».

Οι δικαστές "μπλοκάρουν" εκ νέου τον νόμο του Πόθεν Εσχες

Να μπλοκάρουν και τον νέο νόμο ηλεκτρονικής δήλωσης περιουσιακής κατάστασης, ο οποίος ψηφίστηκε πρόσφατα επιχειρούν οι δικαστές προβάλλοντας σειρά από αντισυνταγματικότητες οι οποίες κατά την κρίση τους υπάρχουν στο νομοθέτημα.
Με τον τρόπο αυτό ουσιαστικά θεωρούν ασύμβατες με το Σύνταγμα αρκετές από τις ρυθμίσεις που θεσπίστηκαν μετά την προηγούμενη απόφαση του ΣτΕ και η οποία είχε μπλοκάρει προ έτους και τον προηγούμενο νόμο. Ένα από τα επιχειρήματά τους είναι ο τρόπος επιλογής των μελών του οργάνου που θα κάνει τον έλεγχο περιουσιακής κατάστασης και ένα δεύτερο το γεγονός ότι συνεχίζει να υφίσταται υποχρέωση δήλωσης των μετρητών χρημάτων και των κινητών πραγμάτων μεγάλης αξίας που υπάρχουν στην κατοχή τους.
Οι πέντε δικαστικές ενώσεις προσέφυγαν λοιπόν στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά του νέου νόμου 4571/2018 για τις δηλώσεις πόθεν έσχες και ζητούν να δοθεί προσωρινή διαταγή από την πρόεδρο του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου Αικατερίνη Σακελλαροπούλου, έτσι ώστε να  "παγώσει" άμεσα και ο νέος νόμος, στην συνέχεια να ανασταλεί και να ακυρωθεί.
Η δικάσιμος της κυρίας αγωγής προσδιορίστηκε την 1η Μαρτίου 2019 με εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Κωνσταντίνο Κουσούλη.  
Εννέα λόγοι
Οι εννέα λόγοι ακύρωσης του νέου νομικού πλαισίου για τις δηλώσεις του πόθεν έσχες που προβάλλουν οι δικαστές είναι:
1)      Παραβίαση των αρχών της διάκρισης των λειτουργιών και της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας των δικαστών και εισαγγελέων, λόγω της συγκρότησης της επιτροπής ελέγχου. Και αυτό γιατί οι δικαστικοί και εισαγγελικοί λειτουργοί δεν διορίζονται από το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο, αλλά με αποφάσεις των προέδρων των δικαστηρίων,
2)      Αντισυνταγματική η προβλεπόμενη υποχρέωση δήλωσης των μετρητών χρημάτων και των κινητών πραγμάτων μεγάλης αξίας που υπάρχουν στην κατοχή τους (αυτό είχε κριθεί αντισυνταγματικό με αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ του προηγούμενου έτους),
3)      Παραβίαση των αρχών της ασφάλειας δικαίου και της αρχής της καλής νομοθέτησης λόγω των αντιφατικών ρυθμίσεων μεταξύ του νόμου και του παραρτήματός του ως προς την υποχρέωση δήλωσης των κινητών πραγμάτων,
4)      Παραβίαση της αρχής της ασφάλειας δικαίου και της αρχής της καλής προστατευόμενης εμπιστοσύνης, καθώς προβλέπεται η διατήρηση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα για διάστημα άνω  των 5 ετών και με δυνατότητα έλεγχου και μάλιστα με δυνατότητα επανελέγχου σε περίπτωση αρχειοθέτησης μετά την παρέλευση 5 ετών (σ.σ.: πενταετείς είναι η παραγραφή σύμφωνα με απόφαση της Ολομέλειας ΣτΕ του περασμένου έτους),
5)       Παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας από την νομοθετική υποχρέωση εκτίμησης της αξίας των κινητών πραγμάτων από πιστοποιημένο εκτιμητή του υπουργείου Οικονομικών,
6)      Παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας, του δικαιώματος προηγούμενης ακροάσεως και του δικαιώματος δικαστικής προστασίας από την ρύθμιση με την οποία η υποβολή  Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης (ΔΠΚ) και  Οικονομικών Συμφερόντων (ΔΟΣ) μετά την πάροδο της οριζόμενης προθεσμίας εξαρτάται από την προηγούμενη πληρωμή ηλεκτρονικού παραβόλου,
7)      Παραβίαση σειράς άρθρων του Συντάγματος όπως είναι 2, 5, 9Α και 25 από την διάταξη που θεσπίζει υποχρέωση Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης  και Οικονομικών Συμφερόντων  του εν διαστάσει συζύγου, καθώς και την πρόβλεψη περί έγκρισης της δήλωσης του υπόχρεου να υποβάλει δήλωση από τον εν διαστάσει σύζυγό του.
8)      Παραβίαση του άρθρου 25 του Συντάγματος λόγω της προβλεπόμενης υποχρέωσης προσδιορισμού των ποσών που αντιστοιχούν σε κάθε πηγή προέλευσης για την απόκτηση περιουσιακού στοιχείου, καθώς αφενός υπερβαίνει το σκοπό του νόμου και αφετέρου καθιστά δυσχερή  τη συμπλήρωση της Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης και
9)      Παραβίαση της αρχής αναλογικότητας καθώς περιορίζεται υπέρμετρα χωρίς δικαιολογητικό λόγο το δικαίωμα τροποποίησης ή συμπλήρωσης της Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης σε  ένα μήνα μετά την λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης.
Τέλος, οι δικαστικές Ενώσεις επικαλούνται ότι από την εφαρμογή του επίμαχου νόμου θα υποστούν ανεπανόρθωτη βλάβη σε περίπτωση εφαρμογής του.
Πηγή: www.capital.gr / www.newsit.gr
Share on Google Plus

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Από το Blogger.