Ο.Σ.Υ.Ε: ''Προβληματικό το νομοσχέδιο για την λειτουργία των φυλακών-'Oμηροι οι συμβασιούχοι του διαγωνισμού 6Κ/2018''

 


Με υπόμνημα τους οι σωφρονιστικοί υπάλληλοι εφιστούν τη προσοχή στο Υπουργείο για μια σειρά από άρθρα που θα δημιουργήσουν πρόβλημα στην λειτουργία των φυλακών. Λόγω ελλείψεως προσωπικού έχουν προσληφθεί σωφρονιστικοί με ...σύμβαση!!!


                                                                     ΥΠΟΜΝΗΜΑ


Επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη με τίτλο «Ρυθμίσεις σωφρονιστικής νομοθεσίας, διατάξεις για το Ταμείο Προνοίας Απασχολουμένων στα Σώματα Ασφαλείας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη» Κύριε Πρόεδρε Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές Καταρχάς σας ευχαριστούμε θερμά για την πρόσκληση που απευθύνατε στην Ομοσπονδία μας προκειμένου να καταθέσουμε τις απόψεις μας επί του ανωτέρω σχεδίου νόμου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, μέρος του οποίου (άρθρα 1-14) αφορούν ρυθμίσεις σωφρονιστικής νομοθεσίας και μικρότερο μέρος από αυτά αφορούν τα Καταστήματα Κράτησης της Χώρας.

 Γενικά: Οι παρούσες διατάξεις δεν επιλύουν τα σοβαρά και πολλαπλά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα Καταστήματα Κράτησης της Χώρας και δεν έχουν καμία βραχυπρόθεσμη ή μακροπρόθεσμη στρατηγική στόχευση ως προς την βελτίωση των συνθηκών κράτησης. Αντιθέτως, το σχέδιο νόμου είναι άτολμο, αδιέξοδο και επικίνδυνο. Είναι μαθηματικώς βέβαιο ότι συγκεκριμένες διατάξεις θα δημιουργήσουν σοβαρότατα προβλήματα στις λειτουργίες των Φυλακών, αφού βάλλεται καίρια ο επιτυχημένος θεσμός των αδειών των κρατουμένων, δυσχαιρένουν εξαιρετικά οι μεταγωγές των κρατουμένων στα 4 Αγροτικά Καταστήματα Κράτησης της Χώρας και την Κεντρική Αποθήκη Υλικού Φυλακών (ΚΑΥΦ). Ταυτόχρονα είναι ορατός ο κίνδυνος οι περίπου 800 κρατούμενοι των Καταστημάτων αυτών, να επιστρέψουν αναιτίως πίσω στα κλειστά καταστήματα κράτησης, επιβαρύνοντάς τα ακόμα περισσότερο, αφού δεν υπάρχει μεταβατική διάταξη που να αφορά την εξαίρεση των κρατουμένων που βρίσκονται ήδη στις αγροτικές φυλακές. Άρθρο 1: Παρ. 2: Οι συμβάσεις των κατ’ επίσκεψη γιατρών και νοσηλευτών στα Καταστήματα Κράτησης δεν πρέπει να είναι ο κανόνας, αλλά η εξαίρεση του κανόνα αναφορικά με την ιατρική και νοσηλευτική περίθαλψη των κρατουμένων. Ουσιαστικά πρόκειται για διάταξη που ήδη υφίσταται.

Πανελλαδικά και στα 34 Καταστήματα Κράτησης εργάζονται μόνο 67 νοσηλευτές και 9 μόνιμοι ιατροί. Σε κάθε Κατάστημα Κράτησης υπάρχει και λειτουργεί στοιχειωδώς ιατρείο, το οποίο επωμίζεται την πρωτοβάθμια ιατρική περίθαλψη 11.500 και πλέον κρατουμένων, 24 ώρες το 24 ωρο, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις παρατηρείται το οξύμωρο καθήκοντα νοσηλευτή να ασκούν εργαζόμενοι του κλάδου ΔΕ Φύλαξης. Η παρούσα διάταξη δεν επιλύει το σοβαρότατο πρόβλημα της περίθαλψης των κρατουμένων, ενώ ήδη βρισκόμαστε στο δεύτερο κύμα της φονικής πανδημίας και δυστυχώς δεν έγινε καμία ενέργεια από πλευράς του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την υγειονομική θωράκιση των Φυλακών και τις προσλήψεις ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, με αποτέλεσμα φυλακές όπως αυτή των Διαβατών που είχε επιλεχθεί ως κέντρο αναφοράς covid για όλη την Βόρεια Ελλάδα, το ένα τρίτο περίπου των κρατουμένων της συγκεκριμένης φυλακής καθώς και αρκετοί υπάλληλοι να έχουν νοσήσει. Δυο δε κρατούμενοι απεβίωσαν σε εξωτερικά νοσοκομεία. Αυτό που χρειάζεται είναι οι μόνιμες προσλήψεις ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού σε όλα τα Καταστήματα Κράτησης και το Ίδρυμα Αγωγής Αρρένων Βόλου και να δοθούν σοβαρά οικονομικά και άλλα κίνητρα για την παραμονή τους στην Υπηρεσία, καθώς παρατηρείται το φαινόμενο της παραίτησης σε σύντομο χρονικό διάστημα λόγω των άσχημων συνθηκών εργασίας. Παρ. 3: Η πρόβλεψη της παρούσας παραγράφου περί των κρατουμένων που ασθενούν και θα πρέπει να κρατούνται στα αναρρωτήρια των Φυλακών είναι ξεκάθαρος εμπαιγμός, καθώς είναι γνωστό ότι αφενός στις περισσότερες φυλακές δεν υφίσταται καν αναρρωτήριο προκειμένου να κρατηθούν ασθενείς κρατούμενοι και αφετέρου το υπάρχον νοσηλευτικό και ιατρικό προσωπικό αδυνατεί να ανταπεξέλθει ακόμα και στις στοιχειώδεις λειτουργίες των ιατρείων των φυλακών. Επίσης, η παρούσα προωθούμενη διάταξη του ν/σ περί της μεταγωγής ασθενών κρατουμένων σε κλινική νοσοκομείου σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορεί να εφαρμοστεί για τον απλό λόγο ότι δεν υφίσταται ανάλογη κλινική π.χ. ψυχιατρική. Επίσης, είναι απορίας άξιο πως θα υπογράφει ο Δ/ντης της Κλινικής την μεταγωγή του κρατουμένου προς το Ψυχιατρείο ή το Νοσοκομείο Κρατουμένων Κορυδαλλού. Είναι ξεκάθαρη η πρόθεση της παρούσας διάταξης με την οποία επιχειρείται να τεθεί φραγμός στις μεταγωγές ασθενών κρατουμένων στο ψυχιατρείο και στο νοσοκομείο καρατουμένων Κορυδαλλού. Ωστόσο, η ρύθμιση αυτή είναι βέβαιο ότι θα συμπαρασύρει και τους ασθενείς κρατούμενους οι οποίοι έχουν πραγματικά προβλήματα υγείας, ειδικότερα δε σε έκτακτες περιπτώσεις κατά τις οποίες είτε δεν υπάρχει ψυχιατρική κλινική ή απουσιάζει ο Διευθυντής της όποιας κλινικής Παρ. 4: (άδειες κρατουμένων): Συμφωνούμε με την μείωση του ορίου στο 1/10 για ποινές φυλάκισης μέχρι 5 έτη. Τονίζουμε ωστόσο ότι το όριο για τις ποινές φυλάκισης μπορεί να φτάσει μέχρι τα 10 έτη. Κατά την γνώμη μας οι ποινές με φυλάκιση θα πρέπει να αντιμετωπίζονται το ίδιο. Ο διαχωρισμός θα πρέπει να γίνεται μόνο μεταξύ φυλακίσεων, καθείρξεων και ισοβίων δεσμών. Συμφωνούμε με την διατήρηση του χρονικού ορίου του 1/5 για όποιες περιπτώσεις προβλέπονται από το παρόν νομοσχέδιο και πιστεύουμε ότι θα έπρεπε να είναι αποτελεί όριο για όλες τις καθείρξεις. Διαφωνούμε απόλυτα με την ρύθμιση του άρθρου που αναφέρεται σε ποινές πάνω από τα 10 και ως τα 20 έτη, αφού επι της ουσίας εξισώνει τα χρονικά όρια χορήγησης αδείας με αυτά της πρώτης προϋπόθεσης για την υφόρον απόλυση στα 2/5. Η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων κρατουμένων που εκτίουν ποινές από 10 έως 20 χρόνια ουσιαστικά τίθονται εκτός του θεσμού των αδειών, αφού ταυτόχρονα με την συμπλήρωση του χρονικού ορίου για την χορήγηση της άδειας θεμελιώνουν δικαίωμα υφόρον αποφυλάκισης.

 Για παράδειγμα: Α) Κρατούμενος με 20 χρόνια ποινής για να πάρει άδεια πρέπει να έχει 8 χρόνια πραγματικό χρόνο κράτησης(2/5 του 20). Για να αποφυλακιστεί πρέπει επίσης να έχει 8 χρόνια πραγματικής κράτησης και 12 χρόνια με οποιονδήποτε τρόπο. Αν ο κρατούμενος αυτός από τα 8 συνολικά χρόνια της κράτησης του έχει εργαστεί τα μόλις τα 4, στην συμπλήρωση των 8 ετών πραγματικής κράτησης έχει ήδη συμπληρώσει το όριο των 12 ετών(τα 3/5) που είναι η δεύτερη προϋπόθεση για την χορήγηση της υφόρον απολύσεώς του. Β) Κρατούμενος με 15 χρόνια ποινής για να πάρει άδεια πρέπει να έχει 6 χρόνια πραγματικό χρόνο κράτησης(2/5 του 15). Για να αποφυλακιστεί πρέπει επίσης να έχει 6 χρόνια πραγματικής κράτησης και 9 χρόνια με οποιονδήποτε τρόπο. Αν ο κρατούμενος αυτός από τα 6 συνολικά χρόνια της κράτησης του έχει εργαστεί τα μόλις τα 3, στην συμπλήρωση των 6 ετών πραγματικής κράτησης έχει ήδη συμπληρώσει το όριο των 9 ετών(τα 3/5) που είναι η δεύτερη προϋπόθεση για την χορήγηση της υφόρον απολύσεώς του. Γ) Κρατούμενος με ποινής για να πάρει άδεια πρέπει να έχει 4 χρόνια και 12 ημέρες πραγματικό χρόνο κράτησης(2/5 του 10 χρόνια και 1 μήνα). Για να αποφυλακιστεί πρέπει επίσης να έχει 4 χρόνια και 12 ημέρες πραγματικής κράτησης και 6 χρόνια και 18 ημέρες με οποιονδήποτε τρόπο. Αν ο κρατούμενος αυτός από τα 4 χρόνια και 12 ημέρες της κράτησης του έχει εργαστεί τα μόλις τα 2 χρόνια και 6 ημέρες, στην συμπλήρωση των 4 ετών και 12 ημερών πραγματικής κράτησης έχει ήδη συμπληρώσει το όριο των 6 ετών και 18 ημερών (τα 3/5) που είναι η δεύτερη προϋπόθεση για την χορήγηση της υφόρον απολύσεώς του. Όπως φαίνεται και από τα παραπάνω παραδείγματα όχι μόνο αποκλείονται κάποιοι από των θεσμό των αδειών, αλλά δημιουργείται και ένα αντικίνητρο για την συνέχιση της εργασίας των κρατουμένων μέσα στις φυλακές. Στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι οι κατάδικοι που εκτίουν ποινές από 10 έως 20 έτη αποτελούν περίπου το 45% των καταδικασθέντων κρατουμένων στις φυλακές, άρα το 45% των κρατουμένων δυνητικά «αποκλείεται» από τον ευεργετικό θεσμό των αδειών με ότι αυτό σημαίνει για την ομαλή λειτουργία της φυλακής,την παροχή κινήτρων και την συμμόρφωση στους κανόνες λειτουργίας των καταστημάτων κράτησης. Σχετικά με την χορήγηση αδείας στους κρατουμένους με ποινή ισόβιας κάθειρξης, θέλουμε να τονίσουμε τα εξής: με τον νέο ποινικό κώδικα το ανώτατο όριο πραγματικής κράτησης ενός κρατουμένου είναι τα 20 χρόνια. Το δικαίωμα για την υφόρον απόλυση στους ισοβίτες είναι τα 16 χρόνια. Σε συνδυασμό αυτών των δύο προϋποθέσεων, τα 2/5 του ανώτερου ορίου κράτησης, είναι πρακτικό και δίκαιο όριο για την χορήγηση άδειας για τους κρατούμενους που έχουν καταδικασθεί σε ποινή ισόβιας κάθειρξης. Θεωρούμε λοιπόν πως για τους ισοβίτες δεν πρέπει να αλλάξουν τα χρονικά όρια των 8 ετών και αύξηση του ορίου αυτού να αφορά αναλογικά όσους έχουν καταδικαστεί σε ισόβια και χρόνια κάθειρξης ή σε περισσότερες από μία ισόβιες. Τέλος διαφωνούμε με την παράγραφο 2, με την οποία αρκεί ποινική διαδικασία σε βαθμό πλημμελήματος καθόσον στις πλημμεληματικές διώξεις δεν γίνεται καμία ουσιαστικά προανακριτική ή ανακριτική διαδικασία και αρκεί μια απλή και ενδεχομένως σκόπιμη μήνυση ώστε ο κρατούμενος να στερηθεί το δικαίωμά του για άδεια. Σε άλλη περίπτωση οι κρατούμενοι για καθαρά δικονομικούς λόγους δεν φέρνουν προς έκτιση πλημμεληματικές αποφάσεις και αυτό είναι δικαίωμά τους. Επίσης η εκδίκαση ενός πλημμελήματος που δεν ενέχει τον κίνδυνο της συμπλήρωσης ανώτατου ορίου κράτησης τις περισσότερες φορές εκδικάζεται πολύ αργότερα από ότι οι κακουργηματικές πράξεις για τις οποίες υπάρχει ανώτερο όριο προσωρινής κράτησης

Άρθρο 2 «Αποστολή Σώματος Επιθεώρησης και Ελέγχου των Καταστημάτων Κράτησης – Ορισμός Προϊσταμένου του Σώματος» Το Σώμα επιθεώρησης και ελέγχου των Καταστημάτων Κράτησης δημιουργήθηκε το 2002. Δυστυχώς, σχεδόν ποτέ δεν ανταποκρίθηκε στον ρόλο του και την αποστολή του, ενώ έχουν υπάρξει φορές στο παρελθόν που δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί.. Φυσικά και είναι λίαν απαραίτητη η ανάγκη επιθεώρησης και ελέγχου ενός σώματος ή μιας υπηρεσίας που θα ελέγχει σε βάθος, αναλυτικά και με διαφάνεια όλες τις λειτουργίες και όλα τα τμήματα μιας φυλακής. Την γραμματεία, το λογιστήριο, την διαχείριση, την κοινωνική υπηρεσία, το ιατρείο, την εξωτερική φρούρηση, την εσωτερική φύλαξη, όλα τα τμήματα και την διεύθυνση της φυλακής. Ακόμα να ελέγχονται και οι αποφάσεις της κεντρικής διοίκησης του Υπουργείου σε σχέση με τις Φυλακές, όπως π.χ. οι μεταγωγές. Συνεπώς, απαιτείται μία υπηρεσία από εξειδικευμένους, πιστοποιημένους και εκπαιδευμένους ελεγκτές, ο καθένας για άλλο τμήμα και για κάθε λειτουργία της φυλακής. Πιστεύουμε ότι ένας συνταξιούχος δικαστικός ή συνταξιούχος εισαγγελικός λειτουργός, υποβοηθούμενος από κάποιους αστυνομικούς υπαλλήλους δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στην ουσία ενός ελέγχου μιας φυλακής, παρά μόνο επιδερμικά. Πώς μπορεί για παράδειγμα να ελέγξει ή να επιθεωρήσει τα οικονομικά μιας φυλακής μέσα από μία δαιδαλώδη γραφειοκρατική πολυνομία που τα διέπει, ή πως θα ελέγξει τις πολλαπλές λειτουργίες της γραμματείας της φυλακής; Για τον λόγο αυτό πιστεύουμε ότι θα πρέπει να είναι στελεχωμένη από υπαλλήλους των φυλακών που γνωρίζουν πολύ καλά τα διάφορα αντικείμενα. Σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη ο έλεγχος και η επιθεώρηση των φυλακών είναι εντελώς ανεξάρτητος από την πολιτική διοίκηση, έχει πλήρη εξειδίκευση και οργάνωση και οι σχετικές εκθέσεις δημοσιεύονται τακτικά. Αποτελούν υπηρεσίες βελτίωσης των φυλακών και ο ρόλος τους είναι σημαντικός. Το παρόν άρθρο δεν επιλύει ούτε κατ’ ελάχιστο το πρόβλημα στον έλεγχο και την επιθεώρηση των φυλακών και δεν έχει καμία σχέση με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα σε άλλες χώρες (Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Βέλγιο, Σουηδία κτλ). Τέλος, έχουμε ένσταση ως προς την παρ. γ της υπό εξέτασης διάταξης όπου προβλέπει «Σε περίπτωση που ο αρμόδιος υγειονομικός επιθεωρητής του Σώματος κρίνει ότι ο κρατούμενος έχει ολοκληρώσει τη νοσηλεία του στο Θεραπευτικό Κατάστημα Κράτησης και δύναται να επιστρέψει στο Κατάστημα Κράτησης όπου εκτίει την ποινή του ή σε άλλο Κατάστημα Κράτησης, τότε μεριμνά για τη χορήγηση του σχετικού εξιτηρίου». Δηλαδή, ακυρώνεται στην πράξη ο θεράπων ιατρός που παρακολουθεί τον ίδιο τον ασθενή κρατούμενο. Άρθρο 3: «Μεταγωγή σε Αγροτικές Φυλακές» Στην Ελλάδα λειτουργούν 4 Αγροτικά Καταστήματα Κράτησης (Κασσάνδρας Χαλκιδικής, Αγυιάς Χανίων, Κασσαβέτειας Νέων, Τίρυνθας) και η Κεντρική Αποθήκη Υλικού Φυλακών στον Κορυδαλλό. Συνολικά στα 5 αυτά Καταστήματα Κράτησης κρατούνται αυτή την στιγμή περί τους 850 κρατούμενους, οι οποίοι έχουν λάβει πληθώρα αδειών και συνεχίζουν να λαμβάνουν, ενώ ελάχιστο ποσοστό δημιουργεί προβλήματα στην λειτουργία των φυλακών αυτών. Δυστυχώς, λίγοι έχουν αντιληφθεί την τεράστια ευκαιρία και τον μοναδικό ρόλο που θα μπορούσαν να επιτελέσουν τα 4 αγροτικά καταστήματα κράτησης στην Χώρα μας, στην κατεύθυνση της εργασιοθεραπείας, της μείωσης των δαπανών για τα καταστήματα κράτησης, την αύξηση των Κεφαλαίων Εργασίας Κρατουμένων ως και την επαγγελματική κατάρτιση των κρατουμένων σχετικά με την παραγωγή την καλλιέργεια και άλλα ζητήματα αγροτοοικονομίας. Πρωτοπόρος θεσμός που

 λειτουργεί από την δεκαετία του 1920 στην Χώρα μας και από τους πλέον πρωτοπόρους σε όλη την Ευρώπη. Οι αγροτικές φυλακές έχουν διαχρονικά αφεθεί σχεδόν στην τύχη τους, χωρίς πλάνο παραγωγικής ανασυγκρότησης, χωρίς ουσιαστική τεχνολογική ενίσχυση, χωρίς σύγχρονα μέσα, χωρίς προσωπικό. Η εκάστοτε κεντρική πολιτική διοίκηση σχεδόν τις παράτησε και ουδείς ασχολήθηκε με την αποστολή τους, με ελάχιστες βέβαια εξαιρέσεις. Αξιοσημείωτο το γεγονός ότι πριν 7-8 χρόνια, 1.000 στρέμματα – φιλέτο της Αγροτικής Φυλακής Κασσάνδρας παραχωρήθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ με σκοπό να πουληθούν σε ιδιώτες. Στις σκανδιναβικές χώρες οι αγροτικές φυλακές διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο στον σωφρονιστικό σύστημα και αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση και γίνονται ως μάθημα σε σχολές εγκληματολογίας, νομικής και κοινωνιολογίας. Το παρόν άρθρο θέτει αυστηρότερους περιορισμούς στις μεταγωγές κρατουμένων στα Αγροτικά Καταστήματα Κράτησης και την ΚΑΥΦ. τόσο που κατά την γνώμη μας θα δημιουργήσουν αξεπέρεστα προβλήματα στην λειτουργία τους. Προφανώς ένα σημαντικό κριτήριο για την μεταγωγή στις αγροτικές φυλακές είναι ο χρόνος που έχει ήδη εκτίσει ο κρατούμενος προκειμένου να πάει σε αυτές, σημαντικότερη όμως είναι η επιλογή των κρατουμένων με βάση την διαγωγή και την εν γένει συμπεριφορά του κατά την διάρκεια της κράτησής του. Θεωρούμε το ποιοι θα πάνε είναι πολύ σηματικότερο από το πότε θα πάνε. Αν τα κριτήρια αυτά ισχύσουν και για τους κρατούμενους που ήδη έχουν μεταχθεί και εργάζονται στις αγροτικές φυλακές, οι πλειοψηφία από αυτούς θα πρέπει να επαναμεταχθούν στις φυλακές από τις οποίες προήλθαν. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να κινδυνεύσουν οι αγροτικές φυλακές με κλείσιμο. Για τον λόγο αυτό πρέπει απαραιτήτως να υπάρξει μεταβατική διάταξη που θα εξαιρεί τους ήδη εργαζόμενους κρατουμένους σε αυτές. Διαφορετικά η συντριπτική πλειοψηφία των 850 και πλέον κρατουμένων των Αγροτικών Φυλακών και της ΚΑΥΦ θα πρέπει να μεταχθούν σε κλειστά Καταστήματα Κράτησης, στα οποία άλλωστε καταγράφεται ήδη υπερπληθώρα και συνωστισμός (σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνά το 160%), ενώ η μεσοσταθμική υπερπλήρωση όλων των φυλακών είναι 130%. Επίσης, είναι μαθηματικώς βέβαιο ότι πολλές από τις παραγωγικές λειτουργίες των Αγροτικών Φυλακών θα περιοριστούν και θα κλείσουν, αφού χωρίς εργαζόμενους κρατούμενους κυριολεκτικά τινάσσεται στον αέρα ο προγραμματισμός των συναδέλφων γεωπόνων. Σε αυτήν την κατηγορία υπάγεται και η Κεντρική Αποθήκη Υλικού Φυλακών (ΚΑΥΦ) στον Κορυδαλλό, η οποία παράγει καθημερινά ψωμί και αρτοσκευάσματα με τα οποία προμηθεύει τα περισσότερα Νοσοκομεία της Αττικής, φοιτικές εστίες, διάφορα άλλα Ιδρύματα καθώς και τα Καταστήματα Κράτησης του συγκροτήματος Κορυδαλλού και το ΕΚΚΝ Αυλώνα. Εάν ισχύσουν οι υπό εξέταση διατάξεις τότε και σε αυτό το Κατάστημα πολλοί κρατούμενοι θα πρέπει να μεταχθούν σε κλειστές Φυλακές με αποτέλεσμα να τίθεται σε ορατό κίνδυνο η τροφοδοσία των ανωτέρω δομών. Κοντολογίς, το παρόν άρθρο επί της ουσίας όχι απλά δεν κάνει τίποτα για την επίλυση του πάγιου αίτηματος της αναβάθμισης και του εκσυχρονισμού των ελληνικών αγροτικών φυλακών αλλά θέτει σε κίνδυνο την συνέχεια των λειτουργιών τους. Στο μόνο ζήτημα που προφανώς απαντά είναι η επαναμεταγωγή του Κουφοντίνα και ίσως δυο ακόμα κρατουμένων σε άλλες φυλακές, από τις οποίες ωστόσο θα παίρνουν άδειες. Και καλώς θα παίρνουν.

Άρθρο 4: «Ειδικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Υπαλλήλων Καταστημάτων Κράτησης και Ιδρύματος Αγωγής Ανηλίκων Αρρένων Βόλου» Η παρούσα ρύθμιση μπορεί να διορθώνει μερικώς την παράνομη λειτουργία του Υπηρεσιακού Συμβουλίου Υπαλλήλων Καταστημάτων Κράτησης και του Ιδρύματος Αγωγής, καθώς από την ψήφιση και εφαρμογή του Ν. 4369/2016 δεν υφίστατο το ΥΣ με την υπάρχουσα σύνθεση ως ειδικό. Ωστόσο για μία ακόμη φορά το διαφοροποιεί σε σχέση με τα υπηρεσιακά συμβούλια της υπόλοιπης δημόσιας διοίκησης και ορίζει ως Πρόεδρο του Υ.Σ. τον Γενικό Δ/ντη της κεντρικής υπηρεσίας και ένα ακόμη μέλος από την κεντρική υπηρεσία, ενισχύοντας την άποψη ότι θέλει να ελέγχει .τις υπηρεσιακές μεταβολές (αποσπάσεις, μεταθέσεις, μετατάξεις κτλ.) των εργαζομένων στις Φυλακές. Θεωρούμε ότι το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη πρέπει και οφείλει να δείξει στην πράξη την εμπιστοσύνη στα υπηρεσιακά στελέχη των Φυλακών και να εναρμονιστούμε πλήρως όπως συμβαίνει σε όλη την Δημόσια Διοίκηση. Επίσης, έχουμε σοβαρή ένσταση για την περίπτωση γ της παρ.1 του άρθρου που αφορά την πρόβλαψη για την συμμετοχή ενός Δ/ντή Καταστήματος Κράτησης πιστεύοντας πως στην προκειμένη περίπτωση αυτός θα πρέπει να είναι ο αρχαιότερος Διευθυντής από αυτούς που υπηρετούν σε κατάστημα της εδρας του Υ.Σ., δηλαδή στην Αττική όπως ακριβώς συμβαίνει και στην υπόλοιπη δημόσια διοίκηση. Επίσης με το παρόν σ/ν δεν υπάρχει πρόβλεψη για την επαναφορά του τρόπου κρίσης και επιλογής των Υπαρχιφυλάκων στα καταστήματα κράτησης, από το υπηρεσιακό συμβούλιο, γεγονός για το οποίο είχε δεσμευτεί η Πολιτική Ηγεσία ότι θα το κάνει. Ο βαθμός και η θέση του Υπαρχιφύλακα των Καταστημάτων Κράτησης προβλέπεται στον εν ισχύ Σωφρονιστικό Κώδικα και στον Εσωτερικό Κανονισμό λειτουργίας καταστημάτων κράτησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι με την ρύθμιση θα δοθεί ένα τέλος στα ζητήματα αναξιοκρατείας και αδιαφάνειας που επιτρέπει το σημερινό καθεστώς επιλογής. Τονίζουμε δε πως η ρύμιση αυτή δεν θα επιφέρει καμία οικονομική επιβάρυνση στον προϋπολογισμό του Υπουργείου μας. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη μπορεί και οφείλει στο παρόν νομοσχέδιο να προβλέψει τα κριτήρια και τον τρόπο κρίσης των υπαρχιφυλάκων στις φυλακές μέσω του Υπηρεσιακού Συμβουλίου. Άρθρα 6,7 και 8: Με τις διατάξεις των άρθρων 6,7 και 8 ουσιαστικά δημιουργείται ένα υπερυπουργείο Αντεγκληματικής Πολιτικής υπό την Γενική Γραμματέα Αντεγκληματικής Πολιτικής. Συστήνονται νέες διευθύνσεις και ταυτόχρονα με τις διατάξεις του άρθρου 8 περί της «αύξησης οργανικών θέσεων μόνιμου προσωπικού στη Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής (ΓΓΑΠ) του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη» προστίθενται επιπλέον 130 οργανικές θέσεις. Πρακτικά δημιουργείται ένας «Ναπολεόντιος στρατός» υπαλλήλων που θα αποσπώνται στην Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής (με τα γνωστά αδιαφανή και κομματικά κριτήρια που επαννειλλειμένως έχουμε καταγγείλει). Η κεντρική διοίκηση γιγαντώνεται, επιχειρείται για μία ακόμη φορά το «βόλεμα ημετέρων», ενώ από την άλλη πλευρά οι περιφερειακές υπηρεσίες των Καταστημάτων Κράτησης παραμένουν πλήρως υποστελεχωμένες σε όλους τους κλάδους και ειδικότητες. Θα ήταν προτιμότερο και σαφώς πιο ειλικρινές να μιλάγαμε για ένα Υπουργείο – Υφυπουργείο Φυλακών και όχι για μια Γενική Γραμματεία αρκετά μεγαλύτερη από πολλά Υπουργεία.

 Άρθρο 10: «Ρύθμιση θεμάτων ηλεκτρονικής επιτήρησης» Δυστυχώς, ο θεσμός της ηλεκτρονικής παρακολούθησης δεν έχει τεθεί σε ευρεία εφαρμογή, παρά μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις. Η ηλεκτρονική επιτήρηση μπορεί να γίνει ένα ουσιαστικό εργαλείο της σωφρονιστικής ή και της μετασωφρονιστικής πολιτικής, αλλά μέχρι στιγμής έχει διαπιστωθεί ο πλήρης παραγκωνισμός της. Άρθρο 11: «Ρυθμίσεις θεμάτων επιλογής προσωπικού για την πλήρωση των θέσεων των κλάδων ΔΕ Φύλαξης και ΔΕ προσωπικού Εξωτερικής Φρούρησης των Καταστημάτων Κράτησης» Η επιλογή και πρόσληψη του προσωπικού των Καταστημάτων Κράτησης δεν μπορεί να γίνεται μόνο και αποκλειστικά από το ΑΣΕΠ. Πρέπει να γίνεται όμως υπό την αυστηρή και διαφανή εποπτεία του ΑΣΕΠ και με πολύ συγκεκριμένα κριτήρια και μέριμνα του οικείου Υπουργείου. Πάντα με διαφάνεια και αξιοκρατία. Τέτοιοι διαγωνισμοί έγιναν για τελευταία φορά το 2007, ενώ ο τελευταίος διαγωνισμός 6Κ/2018 είναι ακόμα εν εξελίξει και για πρώτη φορά στην ιστορία των φυλακών προσλήφθηκαν υπάλληλοι του κλάδου ΔΕ Φύλαξης ως συμβασιούχοι, προφανώς για να αντικαταστήσουν άρον άρον τους αποχωρήσαντες πρώην δημοτικούς αστυνομικούς το 2019. Τα κριτήρια πρόσληψης για τους κλάδους ΔΕ Φύλαξης και ΔΕ Εξωτερ. Φρούρησης, πέραν των γενικών που προβλέπονται σε όλους τους διαγωνισμούς, πρέπει να είναι οπωσδήποτε η εντοπιότητα, με επαυξημένη μοριοδότηση για τον οικείο Δήμο, τον Νομό, την Περιφέρεια κτλ. Επίσης, αυξημένη μοριοδότηση πρέπει να έχουν όσοι έχουν υπηρετήσει την στρατιωτική τους θητεία στις Ειδικές Δυνάμεις(αξιωματικοί, υπαξιωματικοί, οπλίτες), Εύζωνοι και οι Έφεδροι Αξιωματικοί άλλων ειδικοτήτων. Απαραίτητη η γνώση μίας ξένης γλώσσας και η πιστοποίηση Η/Υ. Υπάρχει τεράστια υποστελέχωση του προσωπικού όλων των κλάδων και ειδικοτήτων μέσα στις Φυλακές που σε ορισμένες περιπτώσεις αγγίζει τα όρια της διάλυσης. Απαιτούνται γενναίες και άμεσες προσλήψεις σε όλα τα υφιστάμενα Καταστήματα Κράτησης της Χώρας σε διοικητικό προσωπικό (ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ), όπως επίσης σε επιστημονικό προσωπικό, ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό και φυσικά σε μάχιμο φυλακτικό προσωπικό! Την ανάγκη αυτή έχει επισημάνει επανειλημμένως και η αρμόδια επιτροπή του Συμβουλίου της Ευρώπης (CPT) κατά τις επισκέψεις στις Φυλακές. Ξεχωριστό προσωπικό πρέπει να προσληφθεί για να λειτουργήσει το Κατάστημα Κράτησης Δράμας, το οποίο έχει ήδη παραληφθεί από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Άρθρο 12: «Ανανέωση συμβάσεων πρόσληψης με σχέση εργασίας Ι.Δ.Ο.Χ. των υπαλλήλων ΔΕ Φύλαξης στα Καταστήματα Κράτησης» Ο διαγωνισμός πρόσληψης των υπαλλήλων της 6Κ/2018 έχει εξελιχθεί σε ένα διαγωνισμό «παρωδία» και έναν από τους πλέον αποτυχημένους διαγωνισμούς στις Φυλακές. Από το 2018 έως σήμερα - τέλος του 2020 - οι συνάδελφοι, ιδίως του κλάδου ΔΕ Φύλαξης παραμένουν όμηροι μιας χρονοβόρας και επίπονης διαδικασίας, αρκετοί από αυτούς εργάζονται με σύμβαση, η οποία την πρώτη φορά έληξε και κυριολεκτικά πετάχτηκαν στον δρόμο, χωρίς δουλειά, χωρίς μισθό και ενώ όλοι έχουν υποχρεώσεις, ενοίκια, οικογένεια, παιδιά κτλ. Το ΑΣΕΠ είναι άγνωστο πότε θα εκδώσει οριστικούς πίνακες επιτυχόντων, καθώς εκκρεμούν ακόμη η εξέταση σε υγειονομικές, αθλητικές και ψυχοτεχνικές δοκιμασίες εξ αναβολής υποψηφίων. Αμέσως μετά πρέπει να ακολουθήσει ο έλεγχος γνησιότητας δικαιολογητικών των επιτυχόντων από την οικεία διοίκηση προσωπικού της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής. Το χρονοδιάγραμμα πρόσληψης και διορισμού έχει αποτύχει και είναι αμφίβολο εάν θα έχει τελειώσει η όλη διαδικασία εντός του 2021 και ήδη έχουμε φυλακές που κρατούνται άνω των 500 κρατουμένων και λειτουργούν με μόλις 15 έως 20 υπαλλήλους κλάδου ΔΕ φύλαξης. Είναι προφανές ότι πρέπει να ανανεωθούν οι συμβάσεις αυτών που εργάζονταν και οι οποίοι κυριολεκτικά πετάχτηκαν στον δρόμο για δεύτερη φορά και πρέπει να είναι οι μοναδικοί εργαζόμενοι στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα των οποίων οι συμβάσεις εν μέσω πανδημίας έληξαν και δεν αποζημιώθηκαν ή δεν προστατεύτηκαν από το Κράτος. Προτείνουμε: α/ Στο παρόν άρθρο να προστεθεί διάταξη που να προβλέπει ρητά τον τμηματικό διορισμό όλων των μέχρι στιγμής επιτυχόντων στους πίνακες του ΑΣΕΠ υποψηφίων κλάδων ΔΕ Φύλαξης και ΔΕ εξωτ. Φρούρησης από τον διαγωνισμό 6Κ/2018 και μάλιστα μέσα σε χρονικό διάστημα ενός μηνός από την δημοσίευση του Νόμου. β/ Να υπάρξει νομοθετική πρόβλεψη για την άμεση αποζημίωση όλων των συναδέλφων που έληξαν οι συμβάσεις τους και βρέθηκαν χωρίς δουλειά. γ/ Να υπάρξει ειδική πρόσθετη μοριοδότηση σε μελλοντικό διαγωνισμό όσων υπαλλήλων εργάστηκαν με σύμβαση από τον διαγωνισμό 6Κ/2018, αλλά απορρίφθηκαν στις αθλητικές δοκιμασίες. Τέλος οφείλουμε να τονίσουμε πως είμαστε πολιτικοί δημόσιοι υπάλληλοι εργαζόμενοι στην σωφρονιστική υπηρεσία και ως τέτοιοι πρέπει να παραμείνουμε. Δεν είμασταν, δεν είμαστε,δεν θέλουμε και δεν πρέπει να αντιμετωπιζόμαστε ή να γίνουμε σώμα ασφαλείας. Δεν είναι αυτός ο ρόλος μας.

Πηγή: osye.org.gr

Share on Google Plus

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Από το Blogger.