Παρέμβαση ΟΣΥΕ για τον νέο Ποινικό Κώδικα

 

Παρέμβαση στη Βουλή και στο σχέδιο νόμου για τον νέο Ποινικό Κώδικα πραγματοποίησε ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΣΥΕ) κ. Σπύρος Καρακίτσος.

Κατά την χθεσινή 8/11/2021 ακρόαση εξωκοινοβουλευτικών φορέων στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή που επεξεργάζεται τον νέο Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινική Δικονομίας, ο Πρόεδρος της ΟΣΥΕ αναφέρθηκε εκτενώς και με στοιχεία ότι οποιεσδήποτε αλλαγές στην ποινική νομοθεσία και φυσικά στον ποινικό κώδικα είναι σε άμεση συνάρτηση με το σωφρονιστικό σύστημα και φυσικά επηρεάζουν άμεσα τόσο την εύρυθμη λειτουργία των Φυλακών, συσχετίζονται με τις συνθήκες κράτησης, αλλά και τις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων. Επίσης, υποστήριξε ότι «έχει λεχθεί η επιστημονική άποψη ότι η αύξηση των απειλούμενων ποινών δεν αυξάνει την οριακή αποτρεπτική επίδρασή τους. Δηλαδή δεν μειώνει την εγκληματικότητα".

Αναλυτικά η τοποθέτηση του Προέδρου της ΟΣΥΕ: 

Σας ευχαριστούμε θερμά για την πρόσκληση που απευθύνατε στην Ομοσπονδία μας σχετικά με το κατατεθέν νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης και τις επικείμενες νέες αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα και στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.

Πέρα από τις παρατηρήσεις που προτείνουν οι αξιόλογοι φορείς στην Επιτροπή και πέρα από τις δημόσιες παρεμβάσεις που έχουν ήδη κατατεθεί από έγκριτους νομικούς και καθηγητές πανεπιστημίου, ως εργαζόμενοι στις Φυλακές έχουμε την υποχρέωση να σας υπενθυμίσουμε ότι οποιασδήποτε αλλαγές στην ποινική νομοθεσία και φυσικά στον ποινικό κώδικα είναι σε άμεση συνάρτηση με το σωφρονιστικό σύστημα και φυσικά επηρεάζουν άμεσα τόσο την εύρυθμη λειτουργία των Φυλακών, συσχετίζονται με τις συνθήκες κράτησης, αλλά και τις συνθήκες εργασίας μας.

Και δυστυχώς, έχουμε την άποψη ότι τόσο οι προηγούμενες αλλαγές στον ποινικό κώδικα, όσο και αυτές που επιχειρούνται τώρα κατά την επεξεργασία του νέου κώδικα δεν έχουν λάβει υπόψη τους ούτε την χωρητικότητα των Ελληνικών Φυλακών, ούτε τις συνθήκες κράτησης, ούτε καν την μελλοντική δυνατότητα κράτησης και πολύ αμφιβάλλουμε εάν υπάρχει έστω μια τυπική εκτίμηση ή μελέτη για τις συνέπειες που θα έχει π.χ. η αυστηροποίηση ορισμένων ποινών τόσο σε αριθμητικό επίπεδο μέσα στις φυλακές, αλλά και σε τυχόν συσχετισμούς που μπορεί να δημιουργηθούν.

Με απλά λόγια, η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή και φυσικά ο κ. Υπουργός Δικαιοσύνης οφείλουν να απαντήσουν ξεκάθαρα ποιες είναι οι μετρήσιμες συνέπειες που θα επιφέρουν οι επικείμενες αλλαγές του ποινικού κώδικα στο σωφρονιστικό σύστημα και σε κάθε ένα ξεχωριστά από τα 34 Καταστήματα Κράτησης αναφορικά με τον αριθμό των κρατουμένων. Βραχυπρόθεσμα, αλλά και σε μακροπρόθεσμο επίπεδο, για παράδειγμα σε βάθος πενταετίας.

Επίσης, ο Υπουργός Δικαιοσύνης οφείλει να απαντήσει εάν έχουν γίνει συζητήσεις με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, με τον αρμόδιο Υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη, με την Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής και τις οικείες Υπηρεσίες του Υπουργείου για την αντιμετώπιση αυτών των συνεπειών.

Επιπρόσθετα, πρέπει να απαντηθεί το ερώτημα εάν υπάρχει σχέδιο στην δυνητική περίπτωση περαιτέρω αύξησης του αριθμού των κρατουμένων και εν τέλει που θα κρατηθούν αυτοί κρατούμενοι, ποιο προσωπικό θα τους φυλάει, μιας και το προσωπικό είναι ήδη υποστελεχωμένο έως και διαλυμένο.

Και εξηγώ γιατί τα λέω αυτά:

Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι:

Η Χώρα μας διαθέτει 34 Φυλακές. Η συνολική τους χωρητικότητα είναι 10.175 θέσεις. Αυτή τη στιγμή κρατούνται 11.182 κρατούμενοι, δηλαδή συνήθως κρατούνται 1.000 και πλέον παραπάνω κρατούμενοι από αυτούς που θα έπρεπε.

Εάν εξετάσουμε κατά περίπτωση ορισμένα Καταστήματα Κράτησης η κατάσταση δεν είναι μόνο απογοητευτική, αλλά και επικίνδυνη:

Στην μεγαλύτερη Φυλακή της Χώρας στο Κ.Κ. Κορυδαλλού η επίσημη χωρητικότητα είναι 1.222 θέσεων. Την 1/11/2021 κρατούνταν 1.862 κρατούμενοι, δηλαδή η ποσοστιαία υπερπλήρωση είναι της τάξης του 152%.

Στην Φυλακή της Λάρισας υπερπλήρωση 134%, στην Φυλακή της Άμφισσας 150%, στην Φυλακή των Ιωαννίνων 190%, στην Φυλακή του Ναυπλίου 152%, στο Ειδικό Κατάστημα Κράτησης Νέων Βόλου 180%, στο ΕΚΚΝ Αυλώνα 135% κοκ.

Άρα λοιπόν, πλην των 4 Αγροτικών Φυλακών που παραμένουν πρακτικά άδειες και χωρίς κρατουμένους λόγω των δυσμενών αλλαγών που επέφερε σε αυτές ο Ν. 4760/2020, όλες οι κλειστές φυλακές Α ή Β τύπου (υποδίκων και καταδίκων) είναι ασφυκτικά γεμάτες, με κρατούμενους που κοιμούνται σε υπερπλήρεις θαλάμους, σε υπερπλήρη κελιά, δηλαδή όλες οι φυλακές μας λειτουργούν σε καθεστώς συνωστισμού, εν μέσω μάλιστα πανδημίας και με προσωπικό βαθιά υποστελεχωμένο σε όλους τους κλάδους και τις ειδικότητες, με χιλιάδες οφειλόμενα ρεπό και άδειες, ενώ υπάρχει Κατάστημα Κράτησης που έχει μονοψήφιο αριθμό φυλάκων, 7 τον αριθμό.

Έχει λεχθεί η επιστημονική άποψη ότι η αύξηση των απειλούμενων ποινών δεν αυξάνει την οριακή αποτρεπτική επίδρασή τους. Δηλαδή δεν μειώνει την εγκληματικότητα.

Είναι επίσης γνωστές οι διαπιστώσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης ότι: «Η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό μεγάλων ποινών φυλάκισης στην Ευρώπη».

Είναι γνωστό ότι έχουμε τους περισσότερους ισοβίτες σε σχέση με άλλες Ευρωπαϊκές Χώρες. Την 1/1/2021 είχαμε 925 ισοβίτες. Περίπου το 10% των κρατουμένων μας.

Είναι γνωστές οι ευρωκαταδίκες που έχει εισπράξει η Χώρα μας για τις συνθήκες κράτησης  για παραβίαση του άρθρου 3 της Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, με βάση το οποίο απαγορεύεται η απάνθρωπη ή εξευτελιστική μεταχείριση, τις οποίες ευρωκαταδίκες πληρώνει ο Έλληνας φορολογούμενος.

Έχουμε δημόσια καταγγείλει και αναφέρει τις συνθήκες κράτησης και τις συνθήκες εργασίας μας επ’ αφορμή των κατά καιρούς ελέγχων που κάνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Πρόληψη των Βασανιστηρίων και της Απάνθρωπης και Ταπεινωτικής Μεταχείρισης στις Φυλακές του Συμβουλίου της Ευρώπης και η οποία Επιτροπή μας έχει εγκαλέσει για τον συνωστισμό, τον υπερπληθυσμό, την υγειονομική περίθαλψη, την υποστελέχωση του προσωπικού κοκ.

Θεωρούμε ότι η αυστηροποίηση των ποινών θα έχει δυσμενείς συνέπειες για τις Φυλακές μας και είναι σίγουρο ότι σε μελλοντικό χρόνο θα αναγκαστείτε να νομοθετήσετε και να λάβετε εκ νέου έκτακτα μέτρα αποσυμφόρησης.

Στις σκανδιναβικές Χώρες, όπως η Σουηδία προ πολλών ετών προέβη σε ριζικές αλλαγές και στην αναμόρφωση του σωφρονιστικού συστήματος, το οποίο σήμερα θεωρείτε για πολλούς πρότυπο. Οι αλλαγές αυτές πήγαιναν χέρι χέρι με τις αλλαγές στον ποινικό κώδικα, στην σωφρονιστική νομοθεσία και το ίδιο το σύστημα κράτησης. Δεν ήταν ανεξάρτητες η μία από την άλλη και εν τέλει απαιτείται μία συνολική αντεγκληματική προσέγγιση, από την πρόληψη της εγκληματικότητα, την ποινική καταστολή, την αναμόρφωση του συστήματος κράτησης και την ουσιαστική επανένταξη.

Share on Google Plus

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Από το Blogger.